Duhai Muslimah

Ok,aku nak cerita realiti yg berlaku di kolej,bukan nak mengata mana2 pihak,tp ini untuk iktibar di masa depan. Aku cukup bangga dgn kolej aku kerana ramai muslimah2 yg menutup aurat dengan sempurna,bertudung labuh,berjubah,memakai stokin tangan dan kaki..Sejuk mata memandang. . Tapi,satu benda yang aku perasan(mungkin org lain juga perasan).Iaitu,mereka selalu bergerak dalam kumpulan mereka sahaja,atau dalam bahasa lain berpuak-puak.Dari jauh kelihatan muslimah2 ini bergerak bekumpulan menuju dewan kuliah. Kenapa dorang tak try bergaul dgn rakan2 yang lain?Yang penutupan auratnya belum sempurna,stokin tangan pun sekejap pakai sekejap tak,tudung yang singkat.Kenapa dorang tak try 'masuk' kepada golongan2 ini?.Sepatutnya golongan2 inilah yang di beri tarbiah yang lebih.Mungkin mereka mahu jadi seperti anda wahai muslimah2,tetapi mungkin disebabkan oleh faktor2 tidak mempunyai pendorong.Senang cerita,dulu aku ada kawan perempuan,pakai tudung yang biasa2 saja,tapi,sejak memasuki kolej,fulamak,aku respek sgt,dh berubah penampilan.Drastik!Skg dh pakai tudung labuh.Alhamdulillah. Okay,berbalik kpd tajuk,aku pernah tanya kpd seorang wanita ini tyme kitorang tgah buat group asignment.Pastu aku ambil la kesempatan untuk tanya perihal kehidupan berpuak-puak muslimah ini,wanita ni juga merupakan salah seorang dari mereka. .Aku pun tanya la. 'kenapa ya muslimah2 di kolej ni jalan selalu kelompok2?'. Then dia pun jawab."erm,tak tahula.Tapi memg dah begini trend yg berlaku di kolej ni setiap tahun".Lebi kurang cam 2 la dia jawab..Aku pun berdiam diri saja,tak tahu nak jawab apa. Tetapi,kalaulah ini merupakan trend atau tradisi,kenapa kita tidak try untuk memecahkan tradisi ini?Kalau tidak,maka akan berlanjutanlah kehidupan begini dari tahun ke tahun. Aku juga ada seorang kwn perempuan di kolej ni yang opposite dengan penampilan muslimah2 yg aku ceritakan ini,aku pun bercerita la mengenai aktiviti2 surau.Bayangkan dia langsung tidak tahu apa2 berkenaan apa2 aktiviti surau yg diadakan. .Dari sini aku boleh lihat secara jelas yang.Yang apa?Bak kata nabil,lu pikir la sendiri!.Okay,setakat ini ja entri kali ini,harap dpt kita ambil iktibar dan pengajaran.,dan aku ingin memohon maaf sekiranya entri ini menyinggung mana2 pihak,aku tak da niat pun nak buat jahat.Okay,salam sejahtera assalamualaikum.

0 comments:

Post a Comment